Uloga muzike u prezentaciji i komunikaciji

0

Uloga muzike u prezentaciji i komunikaciji. Uticaj originalne primenjene muzike u direktnoj komunikaciji sa publikom izložbe „Svet srpske rukopisne knjige od 12. do 17. veka“. Miroslavljevo jevanđelje i još 90 starih srpskih rukopisa u galeriji SANU do kraja septembra 2016. godine u Beogradu.

Uloga muzike u prezentaciji i komunikaciji 30.08.2016.Tanjug from Aleksandar Markovic on Vimeo.

BEOGRAD – Kao što muzika u filmu pojačava naš utisak, tako utiče i na posetioce izložbe starih srpskih rukopisnih knjiga u Galeriji Srpske akademije nauka i umetnosti.

Autor muzike za izložbu koja ispunjava prostor Galerije SANU je istoričar umetnosti Aleksandar Marković, koji kaže da je muzika sastavni deo izložbe koja doprinosi naglašavanju izloženog kulturnog blaga.

„Muzika je deo prezentacije same izložbe i ima ulogu da poveže eksponat, posmatrača i prostor u jednu sinestezijsku celinu koja treba da stvori autentičan ambijent za komunikaciju posmatrača i eksponata“, objašnjava Marković za Tanjug.

Drugim rečima, muzika i zvuci kao što su prelistavanje knjige, škripa vrata, penjanje uz stepenice, a koje posetioci čuju dok gledaju Miroslavljevo jevanđenje, Dečanske povelje ili druge bogoslužbene knjige, treba da dočaraju opšti utisak vremena iz kojeg eksponati potiču.

„Ovi eksponati su izuzetno bitni, i sve što radimo, radimo u svrhu eksponiranja njih samih, iako je sve to propratno, doprinelo je utisku posmatrača“, smatra istoričar umetnosti.

Originalna Markovićeva izložbena kompozicija traje 14 minuta, ali neprekidno dopunjuje atmosferu od kada se vrata galerije otvore za posetioce, sve dok poslednji uveče ne izađe.

„Za kompoziciju od 14 minuta, bilo je potrebno oko dve nedelje. Priprema je bila duža, jer zahteva ozbiljan istraživački rad“, kaže Marković, otkrivajući da je bio inspirisan samim eksponatima, kroz kataloge i slike, pa i knjigom osnivača Vizantološkog instituta SANU Georgija Ostrogorskog „Istorija Vizantije“.

Iako je u svetu muzika kao propratni element svojstvena izložbama, kod nas je to pak retko, ali Marković se kao autor muzike za izložbu, ili ono što svet naziva sound engineer, oprobao već ranije.

„Ovo je za sada najbitnija izložba na kojoj sam radio, ali izdvojio bih muziku za izložbu „Srebrne čaše poznog srednjeg veka“ Mile Gajić, gde smo imali dozvolu da pomoću samih eksponata iz kojih se pilo vino napravimo zvuke koje smo koristili za melodiju“, navodi Marković.

Kao ljubitelj umetnosti, on kaže da je stvaranje muzičke pozadine za jednu izložbu lični izazov:

„Ovo radim sa željom da učestvujem u prezentovanju ovako lepih i velikih nacionalnih stvari. Za mene je ovo izazov i uvek ću rado prihvatati poziv da radim ovako nešto“.

U izloženim manuskriptima uz zvuke Markovićeve kompozicije, posetioci mogu da uživaju u Galeriji SANU do kraja septembra.

Изложба „Свет српске рукописне књиге од 12. до 17. века“
у галерији Српске академије наука и уметности у Београду.
Септембар, 2016.

Aутори / Authors

Зоран Ракић / Zoran Rakic
Ирена Шпадијер / Irena Špadijer

Дизајн изложбе / Design exhibition
Озарија Марковић Лашић / Ozarija Marković
Lašić

Графички дизајн / Graphic design
Небојша Васиљевић / Nebojša Vasiljević

Музика за изложбу / Exhibition music
Александар В. Марковић / Aleksandar V.
Marković

Дизајн каталога / Catalog design
Мирослав Лазић / Miroslav Lazic

Септембар, 2016. / September, 2016.